Turbulente maand - Reisverslag uit Alishan, Taiwan van Judith - WaarBenJij.nu Turbulente maand - Reisverslag uit Alishan, Taiwan van Judith - WaarBenJij.nu

Turbulente maand

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

06 December 2013 | Taiwan, Alishan

Vanwege het feit dat ik het afgelopen maand erg druk heb gehad met van allerlei verslagen en opdrachten, is het een tijdje geleden dat ik geschreven heb. Aan het begin van het semester hoefden we vrij weinig (lees: niks ^^) aan opdrachten voor universiteit te doen. Echter, vrijwel al het werk wat gedaan moet worden is doodleuk in de laatste anderhalve maand gepropt. Gelukkig zijn al mijn vakken vóór kerst afgelopen en heb ik alle tijd om de hele week met Elien door te brengen en leuke dingen te doen. Ik heb al voor een kerstdiner gezorgd en een groot feest voor Nieuwjaar! Wat ook nog een nieuw plan is: Ik ga samen met Leonie halverwege januari rondreizen in Vietnam en aangezien ik begin januari al vrij ben, wil ik graag eerst in mijn eentje naar Cambodja/Vietnam reizen voor ongeveer 10 dagen. Binnenkort gaan we de reis helemaal plannen samen en ga ik kijken hoe en wat ik wil doen in Cambodja: spannend!
Op 1 november ben ik met een grote groep meiden naar ‘’Outback Steak house’’ geweest. EINDELIJK weer een goed stuk vlees gegeten, heerlijke biefstuk (maar natuurlijk niet zo lekker als mijn eigen papa ze maakt !) Halloween wordt hier in Azië een stuk uitgebreider gevierd dan in Nederland en ik was persoonlijk nog nooit echt naar een Halloween-party geweest. Op 2 november zijn we met een hele groep uit het I-House naar een ‘’Massive Halloween Party’’ geweest aan de andere kant van Taipei City. Tot de verbazing van alle meiden, hadden ook alle jongens zich volledig uitgesloofd. We zijn met een gigantisch bij elkaar geraapt zooitje van cartoon karakters, Disney figuren en circusfreaks richting het feest gegaan. Van Aladin tot Dracula, van Minnie en Micky Mouse tot circustenten: er was een groep van zes jongens die op de kinderafdeling van de IKEA circustenten had gekocht, hier hadden ze gaten in geknipt voor hoofd en armen en ze hadden zelfs het bekende circusliedje op replay gezet: ’’tatatadadadatata’’. Dit resulteerde in een fantastisch onhandige optocht van tenten. Natuurlijk konden ze met geen mogelijkheid in een taxi, en zij zijn dus met z’n allen in de MRT richting het feest gegaan (MRT-police boos natuurlijk, want er kon letterlijk niemand meer bij!). Het feest zelf was fantastisch, goede artiesten en lasershows vergelijkbaar met Sensation White. De maandag na het feest ben ik met een meisje van mijn studie in Nederland, Eva, naar het ‘’National Palace Museum’’ geweest. Terwijl we door het museum liepen, kwamen we erachter dat de Chinese cultuur eigenlijk wel heel ver van ons af staat. Een museum is voor mij interessant als het ook iets bekends heeft, als je iets herkent van je eigen cultuur of gebruiken. We hebben dan ook vooral veel lopen kletsen en waren zelfs zo druk aan het kletsen, dat we bijna het belangrijkste voorwerp van het hele museum hadden gemist. Mensen staan op drukke dagen zelfs uren in de rij om deze ‘’jade cabbage’’ te zien.. Oeps! Een aantal dagen later ben ik samen met wat mensen van het I-House richting Alishan gegaan, een nationaal park richting het zuiden van Taiwan. We hebben de High Speed Rail (HSR) genomen en waren met een snelheid van gemiddeld 300km/u binnen anderhalf uur in Chiayi. Hier had Kristian’s buddy een hotel geboekt voor ons allen, wat er zelfs nog beter uitzag dan op de foto’s. Heerlijk zachte bedden, wat natuurlijk een hele verbetering is als je het stenen I-House bed gewend bent. We zijn de volgende dag met een minibusje de berg opgegaan richting het nationaal park Alishan zelf. Ik kan oprecht zeggen dat het een van de meest indrukwekkende plekken is waar ik ooit geweest ben. De eerste dag hebben we een tocht door het bos gemaakt, omringd door gigantische bomen van gemiddeld 1000 jaar oud. Na de tocht hebben we boven op de berg nog heerlijk gegeten en zijn we rond 5u met het mini busje weer naar beneden gegaan, een rit van ongeveer 2 uur: wakker blijven na zo’n lange dag is heel lastig in zo’n schommelend rammelding, dus dat hebben we ook niet geprobeerd;). De volgende dag zijn we wederom de berg op gegaan, maar nu wat vroeger in de morgen en hebben we ‘’sunrise platform’’ opgezocht. Dit is een platform waar je 360 graden zicht hebt over een gigantische, indrukwekkende vallei en alle bergen die het omringen. De laatste dag zijn we met z’n allen nog iets verder naar het zuiden gegaan: Tainan. Echter, het viel een klein beetje tegen aangezien alle steden hier ontzettend veel op elkaar lijken en deze stad eigenlijk geen uitzondering voor ons was. Er waren prachtige tempels en leuke straatjes, maar die vind je overal. We hebben dan ook op een gegeven moment een leuk kroegje opgezocht en zijn daar lekker lang blijven hangen. Rond 19u zijn we met de HSR weer terug gegaan naar Taipei en ben ik uitgeput in slaap gevallen zodra ik thuis was.
De dag nadat ik terug kwam uit Alishan ben ik ’s ochtends lekker aan het knutselen geweest en heb ik een bord gemaakt voor m’n ouders, die diezelfde middag aankwamen op het vliegveld Taoyuan. Gewapend met stokjes en mondkapjes ben ik op de bus gestapt en was ik na 40 minuten nóg de stad niet uit.. ik al helemaal in de stress dat ik te laat zou zijn en papa en mama allang op mij aan het wachten waren. Gelukkig had hun eigen vlucht ook vertraging en was ik alsnog ruim op tijd. We hebben de bus terug genomen naar Taipei Mainstation en ik heb ze vervolgens naar hun hostel gebracht met de MRT. Het was fantastisch om papa en mama te kunnen laten zien waar ik nou eigenlijk woon en wat voor stad ik al drie maanden als mijn tweede thuis zie. We hebben bijna alle toeristische attracties gehad in deze week: Ximen, Longshan Temple, Maokong Gondola, Taipei Zoo, Taipei 101, Memorial Halls, Beitou, Tamsui, Shilin Nightmarket, Hualien en Taroko national park. We hebben elke dag wel iets typisch Taiwanees gegeten en ik heb ze dan ook bijna alle smaken van Azië laten proeven. Afscheid nemen na een week was wederom weer moeilijk, ook al vond ik het fantastisch om ze even gezien te hebben en ik ze over 2 maanden alweer terug zie. Ze hebben met een stel vrienden nog twee weken door Laos gereisd, dus ze hebben zeker genoten van hun tijd in Azië.

  • 06 December 2013 - 08:29

    Frank:

    Hoi lieverd,

    We wisten alles natuurlijk al, maar leuk om het nog eens weer terug te lezen. Overigens had ik dat stukje circustenten gemist... Kan aan mij liggen.

    Het was geweldig!

  • 06 December 2013 - 13:24

    Jorieke:

    hoi Judith!!!

    Zo, dat is lang geleden maar wat leuk om weer een stukje van je te lezen!
    Nu ben ik nog heel benieuwd naar de foto's van jullie feestelijke Halloween stoet!! Nooit geweten dat ze daar in die landen ook aan doen!!

    De Vietnam plannen hadden we al gehoord van Leonie, wat een goeie ideeën hebben jullie ook!! Leuk ook om deze hele ervaring samen te beginnen en dan nu ook te eindigen.
    Over een kleine drie weken gaan wij ook die kant op. Ben heel benieuwd waar Leonie haar maanden gesleten heeft.

    Geniet nog van je tijd in Taiwan en tot je volgende verslag, mag ook ietsje eerder hoor!!

    Liefs

    Jorieke


  • 06 December 2013 - 22:12

    Geke:

    Ooh Juuuuud!
    Wat een avontuuren weer, en wat heerlijk om te lezen! Het leukste vind ik dat het me allemaal zo bekent voorkomt! Ik pak zo het vliegtuig om naar je toe te komen ;). Zelf was ik enorm fan van de Shilin Nightmarket, heb je daar wel eens zo'n groot stuk gefrituurd kip met peper gehad? Jummieeee!
    Naja, het blijkt uit m'n reactie wel dat het hier geen bal aan is. De afgelopen dagen is het ijskoud, hebben we hagel en sneeuw gehad en het wordt er op de Uni ook niet leuker van ;)

    Geniet nog lekker zolang je kan! En ik spreek je snel!
    Heel veel liefs uit Groningen
    Xje Geke

  • 21 December 2013 - 12:19

    Frans En JOke:

    Judith van harte gefeliciteerd met je verjaardag,
    Zullen er een borrel op drinken.
    Er leuk om je op deze manier te volgen.
    Nog heel veel plezier met je toekomstige reis plannen.
    Alvast prettige kerstdagen en een gelukkig 2014 gewenst.
    Groetjes de buren Frans en Joke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 652
Totaal aantal bezoekers 21107

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2013 - 28 Januari 2014

Studeren in Taipei

Landen bezocht: